Alt du trenger å vite om sykkeldekk og hjulstørrelser

Alt du trenger å vite om sykkeldekk og hjulstørrelser

Hvorfor er det så vanskelig å skaffe nye dekk til sykkelen sin? For de som aldri har satt seg inn i det, kan det virke som om hver eneste produsent bruker et nytt system og at det ikke finnes en eneste standard. Det er ikke så langt fra sannheten. 

ISO størrelse? ETRTO? Fransk? 700C? 650B? 27" - Det hele virker håpløst. Men fortvil ikke: Du har spørsmål, vi har svar.

Beskrivelser av dekkstørrelser

For å demystifisere noen av dekkstørrelsens hemmeligheter, bør vi forstå forskjellen mellom oppfattet størrelse og faktisk størrelse. Oppfattet størrelse er som å bestille en "medium" milkshake. Det gir deg en ide om størrelsen, relativt sett, men sier ikke noe om hvor mye en medium milkshake inneholder. 

Faktisk størrelse, vi kaller den ISO, er oppgitt med to nummer: Bredden på dekket når det er fylt helt opp, og diameteren på kanttråden i dekket. ISO måles i millimeter (mm). Her er et eksempel:

32-622 - Dette dekket har en bredde på 32mm og en kanttråd med diameter på 622mm. 

Hva er en kanttråd?

Kanttråden (kalt bead på engelsk) er den delen av dekket som er i kontakt med felgen. Det er en vaier som er integrert i dekket og som holder dekket på plass. 

Gjøre selv.

For ikke så altfor lenge siden, når land og verdensdeler holdt seg for seg selv, var det vanlig å lage sine egne standarder. Det betydde at de som produserte sykler og sykkeldeler fant opp sine egne måter å beskrive mål og mening på. 

For eksempel beskrev franskmennene sine dekk med tilnærmet størrelse, 700C er et sånt mål, og et glimt inn i sykkeldekkets historie. I liket med ISO-systemet, er 700 et tall som er brukt til å beskrive diameteren på dekket, i millimeter, men det er på ingen måte eksakt. 

Faktisk finnes det 700A, 700B og 700C mål, der bokstaven sier noe om hvor bredt dekket er og hvor A er det bredeste og C er det smaleste... Men ikke tenk på det.

ISO-systemet (!)

På et tidspunkt bestemte International Standards Organization at det var tide på et globalisert system for å måle sykkeldekk. 

Opprinnelig var ISO-systemet funnet opp av European Tire and Rim Technical Organization (ETRTO), derfor kalles det ISO noen steder, og ETRTO andre steder... Men det er samme greia. Så kan vi krangle om hva som er riktig å si.

ISO er: Bredden på dekket, og diameteren på kanttråden i dekket, målt i millimeter. 

La oss si du finner et dekk med tallet 25-622 skrevet på sideveggen. 

Dette dekket har en ISO-størrelse på 25-622, som tilsvarer et dekk i fransk-størrelse: 700C x 25. 

Hvordan kan 622 og 700C være det samme?

Som nevnt over refererer "622" tallet i ISO-systemet til diameteren til kanttråden i dekket, mens "700" er en størrelse som sier noe oppfattet størrelse. 

Hva med tommer? 

Tommer, eller inches som det heter på engelsk, er enda en måte å måle dekkstørrelser på, og mer vanlig i dekk beregnet for terrengsykler og nymotens grussykler som tar feite dekk. Et typisk mål kan se slik ut:

27.5 x 1.50

Dette dekket har en ISO-størrelse på:

40-584

Her er en liten oversikt over vanlige dekkstørrelser her til lands:

 Tommer ISO Bruksområde
26 559 mm Eldre terrengsykler, bysykler, etc
27.5 584 mm Stort sett bare terrengsykler med brede dekk
28 622 mm Nord-Europeisk for ISO 622 og fransk 700C
29 622 mm

Samme som 28, men markedsført mot terrengsykler som trenger brede dekk. Også 700C, men passer sjeldent/aldri på grusracere og landeveisykler.


Et eksempel

I vår butikk kan du finne fram til riktig størrelse ved å bruke et filter eller du kan lese innholdet i produktbeskrivelsen. La oss si du finner dette dekket i butikken:

Maxxis Re-Fuse Dual MaxShield TR 28

I tittelen står det 28.

28 = 700C = 29, og er som oftest "ISO 622". Også i dette tilfellet.

Kjekt å vite:

  • 29" og 28" er faktisk samme størrelsen.
  • 29" blir som oftest brukt på dekk beregnet på terrengsykler og nye grussykler/hybridsykler. Fordi de som regel er for brede for felger/sykler som trenger 700C dekk. 

Skal du bytte ut gamle dekk er det viktig at du finner størrelsen på dine gamle dekk (skrevet på dekket) og matcher de med disse spesifikasjonene.

Obskure størrelser

En gang i blant ser vi en størrelse som ligner noe som dette:  26 x 1 5⁄8 x 1 3⁄8. Dette er fortsatt et dekk målt i tommer, men her er høyden på dekket tatt med i spesifikasjonene. Med andre ord: ytre diameter x dekkhøyde x dekkbredde. Om du har et dekk som dette, og du skal bytte det ut, fokuserer du på det første og det siste tallet: 26 x 1 3/8. 

Videregående

Om du fortsatt henger med, klapp deg selv på skulderen. Vi vet det er vanskelig! 

Det hender at man ønsker å prøve bredere dekk, eller smalere. Da er det et par ting man må ha i bakhodet når man drar på dekkjakt:

Hvilken dekkbredde passer på mine felger?

Hvilken dekkbredde passer på min sykkel?

Har du lyst på bredere dekk, eller smalere dekk, må velge et dekk med et høyere/lavere tall på breddemålet. 

I tillegg må du vite hva slags dekk som er beregnet for dine felger. Dette finner du også vanligvis skrevet på felgen, eller i produktopplysningene (det er vanligst).  

Et hjul, eller en felg, kommer vanligvis med produktopplysninger der du blant annet finner et "Tire Compatibility Chart", på godt norsk: DEKKKOMPATIBILITETSOVERSIKT. Her finner du ut hvor smale, eller hvor brede dekk som passer denne felgen. 

Hvis du vil vite hva slags dekkbredde som passer din sykkel (ramme), må du se i spesifikasjonen for den respektive modellen. Vanligvis er dette oppgitt i maksbredde, maximum tire width. Dette handler i stor grad om hvor brede dekkene kan være uten å treffe rammen på sykkelen. Man ønsker jo at hjulet skal spinne fritt, uten å å være borti rammen.

Har du spørsmål? Kommentarer? Skriv det i kommentarfeltet.

Neste