Sykkeloppfinnere gjennom tidene: Hvem var de som formet sykkelen som vi kjenner den i dag?

Sykkeloppfinnere gjennom tidene: Hvem var de som formet sykkelen som vi kjenner den i dag?

Sykkelsporten: Fra draisine til moderne sykler

Sykkelsporten har en lang og interessant historie. Den moderne sykkelen ble utviklet på midten av 1800-tallet, og siden den gang har den blitt en populær form for transport og idrett over hele verden.

Den første "sykkelen" ble funnet opp av Baron Karl von Drais og ble patentert i 1817. Den bestod av en stang med en sete på toppen som man kunne sitte på og "ride" på. Den hadde ingen pedaler, og var derfor mindre effektiv å bruke enn den moderne sykkelen. Likevel ble draisesykkelen (også kalt en draisine) en populær leketøy og form for transport i byen på den tiden.

Den første sykkelen med pedaler: En milepæl i sykkelsporten

Det var flere personer som spilte en rolle i utviklingen av den moderne sykkelen. En av de mest kjente personene er franskmannen og verkstedeieren Pierre Michaux, som sammen med sin far Charles Michaux innså at den tidlige draisesykkelen var lite brukervennlig og utviklet den første sykkelen med pedaler på midten av 1800-tallet.

Ariel-sykkelen: Et steg videre i utviklingen av sykler

Litt senere, i 1870-årene, kom den britiske ingeniøren og oppfinneren James Starley på banen og utviklet det han kalte for Ariel-sykkelen, etter den greske guden for luft og himmel. Ariel-sykkelen ble produsert av Starley sitt firma James Starley & Company og er kanskje det første sykkelfirmaet i verden.

Syklene til James Starley var kjent for sin høye kvalitet og var de første syklene der rammeverket var produsert av stål og utstyrt med pneumatiske dekk. Med andre ord: gummidekk med luft.

Fordelene med pneumatisk dekk var mange. De ga bedre komfort, demping, grep og kunne "forme" seg underlaget på en svært hensiktsmessig måte.

James Starley døde i 1881 og bare tre år etter ble firmaet hans nedlagt. Men det stoppet ikke utviklingen av sykler og det var Starley sin nevø, John Kemp Starley som på slutten av 1800-tallet designet sykkelen som kalles Rover Safety Bicycle.

Rover Safety Bicycle: Sykkelen som ligner dagens sykler

Rover Safety Bicycle ser nesten helt lik ut som dagens sykkel og ble en stor suksess. Den ble produsert i store mengder, eksportert til mange land, og ble en av de mest populære syklene i verden på den tiden.

Rover Safety Bicycle hadde to like store hjul og designet gjorde at rytteren kunne sitte nærmere bakken, som på dagens sykler. Den var også utstyrt med kjededrift og designet gjorde den enkel og bruke for både damer og herrer. 

Rover Safety Bicycle
Rover Safety Bicycle - Utviklet av John Kemp Starley

Neste