Skivebremser på sykler kan lage støy av flere grunner:
-
Forurensede bremseklosser: Skitt, olje eller andre forurensninger på bremseklossene kan forårsake piping eller skriking når du tar i bremsene. Dette er spesielt vanlig hvis sykkelen har blitt kjørt i gjørmete eller våte forhold. Eller hvis du selv har sprayet olje på bremsene dine.
-
Rotorforurensning: På samme måte, hvis rotoren (selve bremseskiven) blir forurenset med olje, skitt eller rester fra bremseklossene, kan det føre til støy under bremsing.
-
Slitte bremseklosser eller rotorer: Når bremseklosser og rotorer slites ned, kan de utvikle uregelmessigheter eller bli glaserte, noe som fører til støy under bremsing.
-
Dårlig justert brems: Hvis bremsekaliperne ikke er riktig justert med rotoren, kan det føre til gnisninger og støy når bremsene påføres.
-
Vibrasjon: Under visse forhold, som høyhastighetsbremsing eller bremsing på ujevnt terreng, kan vibrasjoner oppstå mellom klossene og rotoren, noe som fører til støy.
-
Innsliping (Bedding-In): Noen ganger må nylig installerte bremseklosser og rotorer gjennomgå en innslipingsprosess for å samkjøre overflatene og redusere støy. Under denne prosessen kan noe støy oppstå i begynnelsen.
-
Problemer med stempler i bremsekaliper: Hvis stempler i bremsekaliper ikke beveger seg fritt, kan det føre til ujevnt trykk på klossene, noe som fører til støy.
-
Klossmateriale: Forskjellige bremseklossmaterialer kan produsere varierende mengder støy. Organiske klosser har en tendens til å lage mindre lyd, men slites raskere, mens klosser av metall eller halvmetall kan lage mer støy, men tilbyr bedre ytelse og holdbarhet.
-
Miljøfaktorer: Værforhold, som regn eller fuktighet, kan noen ganger føre til mer støy fra bremsene.
-
Bremsesystemdesign: Designet på bremsesystemet selv, inkludert rotorform, klossmateriale og kaliperkonstruksjon, kan påvirke støynivåene.
For å begrense disse problemene kan regelmessig vedlikehold og rengjøring av bremsesystemet, riktig justering og bruk av høykvalitets bremsekomponenter bidra til å redusere støy og sikre optimal bremseytelse. Hvis støy vedvarer til tross for disse tiltakene, er det best å ta kontakt med en profesjonell sykkelmekaniker for ytterligere diagnose og justering.